Mi más is lehetne, mint a BKK...
Amikor a "paripám" nem tudja elhagyni a karámot, kénytelen vagyok úri fenekem szállítását erre a patinás, ám de roggyant cégóriásra bízni. :(
Mivel alapvetően becsületes embernek neveltek, számomra természetes, hogy egy szolgáltatás igénybevételéért fizessek, akár előre is, ha a rendszer kialakítása olyan.
Nem az én tisztem eldönteni, a HÉV vonalakon az elmúlt évtizedekben fokozatosan felszámolt jegypénztárak jelentenek-e akkora megtakarítást, amekkorát terveztek. Azt sem mondom, hogy visszasírom az unott és fogalmatlan kaszírnőket, akik nem tudtak, vagy nem akartak számolni, nem segítettek az alkalmi utazókon, az uram bocsá' külföldi turistákon.
Viszont a lassan egy éve üzemelő jegyautomaták az agyamra mennek!
Kezdjük azzal, hogy amennyire én láttam, párhuzamos üzem nem volt. Pénztár egyik napról a másikra megszűnt, jegyautomata megjelent.
Az egyszeri (és egyszerű) utas meg csak nézett mint borjú az új kapura...és sokan néznek ma is...a képernyőre, aztán kétségbeesett tekintettel körbe-körbe, majd ismét a képernyőre.
Tudom-tudom...az egy főre eső Nobel díjasok aránya Magyarországon a legmagasabb...de nálunk az egy főre eső hülyék száma is kettő! ( (C)opyright by Hofi )
Valamilyen ismeretterjesztés, vagy a kezdeti időben a pénztáros segítsége sokat lendíthetett volna azon, hogy egyrészt gördülékenyebb legyen az átállás, másrészt a "próbaüzem" alatt kiderülhessenek a hibák, és esetleg javíthassák is azokat!
Jómagam évtizedek óta foglalkozom informatikával, nem idegen tőlem az érintőképernyő, az ikonos felhasználói felület, ennek ellenére enyhe szorongás fog el minden jegyvásárlás előtt...zökkenőmentesen megy-e majd minden, ki tudom-e fizetni amit vettem, és mindez belefér-e a tervezett időtartamba, vagy simán lekésem a megcélzott járatot?
Mert a dolog ott kezdődik, hogy általában van már a gépnél valaki...pontosabban még mindig ott van! Szerencsétlenkedik, ide-oda tapicskol, oda-vissza lépked a menükben, s ha végül úgy is érzi a megfelelő termék(ek)et tette a kosárba, beleáll a fizetésbe.
Nem tudom, volt-e előzetes felmérés, hatástanulmány, akármi, de gyanítom hogy nem...manapság nem divat az ilyesmi, ahogy azt a legfelsőbb szinteken hozott döntéseknél is láthatjuk. Amennyire én látom, a vásárlónak most átlagosan több időbe telik hozzájutni a termékhez az automatából, mint a hagyományos "kézi" rendszerben. Már ha hozzájut egyáltalán...mert egy idő után feladja, vagy technikai akadály miatt nem jut hozzá!
Én a következőket tapasztalom:
- a legváratlanabb helyzetekben képes a rendszer lefagyni.
- az érintésre hol reagál, hol nem (hidegben inkább nem). Ez főleg a bérleteseknek gond, az igazolványszám megadásánál.
- ha a fizetési folyamat bármilyen okból félbeszakad, a teljes kosár törlődik, lehet elejéről kezdeni az egész procedúrát.
- a bankjegyek kezelése katasztrofális. Volt eset, hogy csak a hatodik!!! 1000 Ft.-os bankjegyet volt hajlandó elfogadni, a többit visszaböfögte.
- az érintéses (paypass, paywave) fizetés hol működik, hol nem...inkább nem.
- a bankkártyás fizetés úgy általában is esetleges.
Nem kényelmes, nem utasbarát...rühellem! :(
P.S.:
Az objektivitás megköveteli, hogy megjegyezzem: azért a másik oldalon, a fejekben is van baj, nem is kevés. Nem egy alkalommal láttam/hallottam olyan reakciókat, ahol valaki nagy orcával, fennen hirdette, hogy ha az automata (és úgy általában a BKK) miatt nem tudott jegyet/bérletet venni, neki akkor is JOGA van - kvázi ingyen - utazni a kiszemelt járművön...mert ő a más hibájából nem fog elkésni az iskolából/munkából/masszázsszalonból (a nem kívánt rész törlendő!).
Aha...én meg a Tesco-ban, ha valamiért nem működik a pénztár, simán kitolom a telepakolt bevásárlókocsit...én nem fogok a más hibájából éhezni!