Tűrd el csendes megadással azt, ami meg nem változtatható!

A kis herceg naplója

Kedvenc vesszőparipám...

2015. január 20. - Le Petit Prince

pikto_feher.pngMi más is lehetne, mint a BKK...

Amikor a "paripám" nem tudja elhagyni a karámot, kénytelen vagyok úri fenekem szállítását erre a patinás, ám de roggyant cégóriásra bízni. :(

Mivel alapvetően becsületes embernek neveltek, számomra természetes, hogy egy szolgáltatás igénybevételéért fizessek, akár előre is, ha a rendszer kialakítása olyan.

Nem az én tisztem eldönteni, a HÉV vonalakon az elmúlt évtizedekben fokozatosan felszámolt jegypénztárak jelentenek-e akkora megtakarítást, amekkorát terveztek. Azt sem mondom, hogy visszasírom az unott és fogalmatlan kaszírnőket, akik nem tudtak, vagy nem akartak számolni, nem segítettek az alkalmi utazókon, az uram bocsá' külföldi turistákon.

Viszont a lassan egy éve üzemelő jegyautomaták az agyamra mennek!

Kezdjük azzal, hogy amennyire én láttam, párhuzamos üzem nem volt. Pénztár egyik napról a másikra megszűnt, jegyautomata megjelent.

Az egyszeri (és egyszerű) utas meg csak nézett mint borjú az új kapura...és sokan néznek ma is...a képernyőre, aztán kétségbeesett tekintettel körbe-körbe, majd ismét a képernyőre.

Tudom-tudom...az egy főre eső Nobel díjasok aránya Magyarországon a legmagasabb...de nálunk az egy főre eső hülyék száma is kettő! ( (C)opyright by Hofi )

Valamilyen ismeretterjesztés, vagy a kezdeti időben a pénztáros segítsége sokat lendíthetett volna azon, hogy egyrészt gördülékenyebb legyen az átállás, másrészt a "próbaüzem" alatt kiderülhessenek a hibák, és esetleg javíthassák is azokat!

Jómagam évtizedek óta foglalkozom informatikával, nem idegen tőlem az érintőképernyő, az ikonos felhasználói felület, ennek ellenére enyhe szorongás fog el minden jegyvásárlás előtt...zökkenőmentesen megy-e majd minden, ki tudom-e fizetni amit vettem, és mindez belefér-e a tervezett időtartamba, vagy simán lekésem a megcélzott járatot?

Mert a dolog ott kezdődik, hogy általában van már a gépnél valaki...pontosabban még mindig ott van! Szerencsétlenkedik, ide-oda tapicskol, oda-vissza lépked a menükben, s ha végül úgy is érzi a megfelelő termék(ek)et tette a kosárba, beleáll a fizetésbe.

Nem tudom, volt-e előzetes felmérés, hatástanulmány, akármi, de gyanítom hogy nem...manapság nem divat az ilyesmi, ahogy azt a legfelsőbb szinteken hozott döntéseknél is láthatjuk. Amennyire én látom, a vásárlónak most átlagosan több időbe telik hozzájutni a termékhez az automatából, mint a hagyományos "kézi" rendszerben. Már ha hozzájut egyáltalán...mert egy idő után feladja, vagy technikai akadály miatt nem jut hozzá!

Én a következőket tapasztalom:

- a legváratlanabb helyzetekben képes a rendszer lefagyni.

- az érintésre hol reagál, hol nem (hidegben inkább nem). Ez főleg a bérleteseknek gond, az igazolványszám megadásánál.

- ha a fizetési folyamat bármilyen okból félbeszakad, a teljes kosár törlődik, lehet elejéről kezdeni az egész procedúrát.

- a bankjegyek kezelése katasztrofális. Volt eset, hogy csak a hatodik!!! 1000 Ft.-os bankjegyet volt hajlandó elfogadni, a többit visszaböfögte.

- az érintéses (paypass, paywave) fizetés hol működik, hol nem...inkább nem.

- a bankkártyás fizetés úgy általában is esetleges.

Nem kényelmes, nem utasbarát...rühellem! :(

 

P.S.:

Az objektivitás megköveteli, hogy megjegyezzem: azért a másik oldalon, a fejekben is van baj, nem is kevés. Nem egy alkalommal láttam/hallottam olyan reakciókat, ahol valaki nagy orcával, fennen hirdette, hogy ha az automata (és úgy általában a BKK) miatt nem tudott jegyet/bérletet venni, neki akkor is JOGA van - kvázi ingyen - utazni a kiszemelt járművön...mert ő a más hibájából nem fog elkésni az iskolából/munkából/masszázsszalonból (a nem kívánt rész törlendő!).

Aha...én meg a Tesco-ban, ha valamiért nem működik a pénztár, simán kitolom a telepakolt bevásárlókocsit...én nem fogok a más hibájából éhezni!

A bejegyzés trackback címe:

https://le-petit-prince.blog.hu/api/trackback/id/tr607091041

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stone pit(er) 2015.01.22. 13:31:35

Az automaták működésével kapcsolatban felsorolt észrevételekkel teljesen egyetértek. Magam is csak ritkán használom a BKV-t, így jegyvásárlásra kényszerülök, de iskolás lányaimnak szoktam bérletet venni. Szinte valamennyi hibát tapasztaltam és még egy további. Sem az ötödikes (!!!!), sem az elsős lányomnak nincs még diákigazolványa, de ha bérletet váltok nekik, annak a számát is kéri a rendszer. mint tudok csinálni? Valamely létező igazolványuk számát beírom a gépbe. Természetesen a jegyautomata így is elkészíti a bérletszelvényt. Még jó!
A TESCO példa azonban nem jó. Az ember utazást azért kezdeményez mert viszonylag tervezhető időn belül elkíván jutni valahova.Erre van egy közmegegyezéses ígérete a rendszertől. Ha önhibáján kívül nem tudja a jogosultságot biztosító cetlit megszerezni, akkor maga a közlekedési rendszer szegte meg az "ígéretét". Természetesen tudom, hogy sokan csak kibúvót keresnek a bliccelésre. De ha valaki valóban jóhiszeműen és a tőle elvárható körültekintés mellett nem volt képes megváltani a jegyét azt ezért már ne tegyük felelőssé! Még akkor sem ha csak 1%-ot képvisel. Nem tudom hogyan tudná a BKK maga kiszűrni a csalást, de itt a feladat, ne büntesse a becsületes embereket, míg a lehető legtöbb visszaélést meggátolja.

Le Petit Prince · http://le-petit-prince.blog.hu/ 2015.01.22. 13:59:21

Kedves stone pit(er)!

Előrebocsátom, nem vagyok BKK-s alkalmazott, bár gondolom a poszt hangvételéből ez már egyértelmű volt mindenkinek!
A TESCO-s példa valóban sántít, de azt nem mondanám hogy nem jó...azért választottam ezt, mert úgy gondoltam, ez egy mindenki által könnyen emészthető hasonlat.

Lehet hogy tévedtem, ezért ha már Ön a "közmegegyezéses ígéret" felemlegetésével hivatalosabb mederbe terelte a dolgot (bár a poszt témáját illetően a kifejezést nem tudom értelmezni, legalábbis jogilag): azzal, hogy egy szolgáltatást (jelen esetben a BKK által nyújtott személyfuvarozási szolgáltatást) igénybe vesz, szerződést köt a szolgáltatást nyújtóval, méghozzá az ún. "ráutaló magatartásl" formájában. Innentől kezdve Ön és a BKK a jog szerint szerződő felek, és ha jól sejtem, fogyasztói szerződést kötnek. Ezért a szolgáltatást végzőt ellenszolgáltatás illeti meg, amit Önnek a BKK utazási szabályzata értelmében előre ki kell egyenlítenie. Ezt a szabályzatot a szolgáltatás igénybevételével Ön elfogadja, és onnantól kezdve annak egyes részei Önre nézve kötelezőek. Pl. az is, hogy érvényes jegy vagy bérlet vagy más igazolt jogosultság hiányában pótdíjat kell fizetnie.
Mindez köztudott, így amennyiben nem tud fizetni a szolgáltatásért, az egyetlen jogkövető magatartás az lehet, ha nem veszi igénybe a szolgáltatást...nem csak ezt, semelyiket!!!
Természetesen az egy más eset, ha mondjuk van bérlete, csak otthon felejtette, vagy útközben elvesztette, stb. Abba most ne menjünk bele, hogy az egyes szolgáltatók mennyire rugalmasak ilyen esetekben!
De amikor valaki annak biztos tudatában vesz igénybe egy szolgáltatást, hogy tudja, esélye van rá, hogy nem fog fizetni érte, erős sarkítással annak feleltethető meg, mint amikor valaki elindul LOPNI!

stone pit(er) 2015.01.23. 13:09:44

Semmi esetre sem akartam a jog irányába terelni a témát, már csak azért sem mert nem igazán vagyok otthon ezen a területen. Bár, abban megegyezhetünk, hogy a jog nem mindég tükrözi az egyszerű megközelítésből fakadó igazságérzetet. Nos, a "közmegegyezéses ígéret" annak szól, hogy valaki elindul otthonról azzal a szándékkal, hogy használni fogja a tömegközlekedést. Tudja és helyesli is, ezt csak előre megváltott érvényes menetjeggyel teheti, egész életében ismerte ezt a szabályt és meg is vette a jegyet a hozzá közeleső helyen. Velem mostanában biztosan nem fordult elő ilyen, hogy nem működött volna legalább egy jegyautomata, de ez nem is különösebben furcsa, mert alapvetően egy Metró végállomáson szoktam elkezdeni a szolgáltatás igénybevételét. Azonban előfordult, hogy az egyik köztes megállóban szándékoztam jegyet váltani. Csak a másik oldali osztott peronnál (a peronzár vonalán kívül) volt egy (!) darab automata. Természetesen átsétáltam oda és megváltottam a jegyem. Viszont az Ön bejegyzése szöget ütött a fejemben. Azt tudom, hogy abban a megállóban csak az útest egyik oldalán vannak üzletek. Ebből egyikben-másikban talán még jegyet is árulnak. A Metróban volt egy pénztár ami bezárt (régebben már vettem ott jegyet). Mi az a szint amit egy leendő utastól elvárhatunk, hogy jegyek után kutakodjon? Üljek vissza az autóba és menjek még egy megállót, keresek parkolóhelyet? Vagy akkor már inkább autózzak beljebb a célom közelébe? Ismerjem valamennyi megálló térképét naprakészen? Hány perc plusz időt hegyjak egy olyan egyszerű dologra mint a jegyváltás? 5-10-30? Persze az előbbiek csak arra az esetre érvényesek, ha az az egy automata épp rossz. Ez az" ígéret" azt jelentette, ha az ember tömegközlekedést óhajt használni akkor a hozzáférési pont közelében elvárhatja, hogy megválthassa a jegyét bármikor. Meg kell jegyeznem, hogy régebben jóval kevesebb automata volt és azok is sokkal ritkábban működtek jól. Volt már olyan hogy a harmadik kisboltban sikerült csak jegyet szereznem. Ez csak eszmefuttatás volt a részemről.
süti beállítások módosítása